لمینت دندان چیست؟

ونیرها در حال حاضر بزرگترین طرفداران را در دندانپزشکی زیبایی دارند.  لمینت دندان موفق‌ترین روش برای طراحی یک لبخند جدید است که به لبخند هالیوودی نیز معروف هستند.


انواع مختلفی از روکش‌ها یا لمینت ونیر وجود دارد که برخی از آنها ارزان‌تر و برخی موثرتر هستند. همه آنها نیازها و بودجه‌های متفاوتی را برآورده می‌کنند، اما دندانپزشک به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های خود را محدود کنید.


در این نوشته با لمینت ونیرها بیشتر آشنا خواهید شد و ماهیت و نحوه کار گذاشتن آنها را خواهید دانست تا بتوانید لمینت دندان با کیفیت و به صرفه‌تری را برای دندان‌های خود انتخاب کنید. قیمت لمینت دندان   به موارد زیادی بستگی دارند: شهری که در آن لمینت گذاشته می‌شود، مواد، و کلینیک، بیمارستان و مطبی که لمینت را دریافت می‌کنید در تعیین قیمت لمینت تاثیرگذار هستند. به همین دلیل برای لمینت‌ها نمی‌توان قیمت واحدی تعیین کرد.



لمینت ونیر چیست؟


 


روکش‌های لمینت نوعی روکش هستند. برای درک بهتر تفاوت آنها با انواع دیگر، اجازه دهید ابتدا توضیح دهیم که روکش‌ها چیست.


طبق تعریف، روکش یک لایه تزئینی است که سطح دیگری را می‹پوشاند. اساساً روکش‹ها برای دندان‹های شما کار گذاشته می‌شوند. آنها می‌توانند از مواد مختلفی مانند رزین یا چینی ساخته شوند.


آنها همچنین در فرآیند ساخت بسته به مواد مورد استفاده متفاوت هستند. اما شکل نهایی باید مانند دندانی باشد که دندانپزشک شما در جلوی دندان شما قرار می‌دهد. به این ترتیب سطح بی عیب و نقص روکش‌ها تمام عیوب دندانی شما را می‌پوشاند و لبخندی کاملا جدید به شما هدیه می‌دهد.


روکش‌های لمینت با نام ونیر چینی نیز شناخته می‌شوند. این نوع روکش سنتی است.


بدون در نظر گرفتن ضخامت، آنها حدود ۰.۷ میلی‌متر هستند. این نکته بسیار مهم است زیرا هم بر روی فرآیند و هم بر برنامه‌ها تأثیر می‌گذارد.


از آنجایی که نسبتا ضخیم هستند، کاربرد بسیار وسیعی دارند. آنها در پوشاندن عیوب و اصلاح تقریباً تمام عیوب دندان بدون توجه به شدت آنها بسیار مؤثر هستند.



روش روکش لمینت


 


روش ونیر لمینت از کلینیکی به کلینیک دیگر کمی متفاوت است. اما اکثر کلینیک‌ها سعی می‌کنند از جدیدترین فناوری ها استفاده کنند. در ادامه هم شیوه‌های مدرن و هم فناوری‌های قدیمی را توضیح می‌دهیم.


 


 معاینه دندانپزشکی


 


معاینه دندان یک مرحله مهم قبل از شروع درمان است. این معاینه تضمین می‌کند که سلامت دهان شما برای این روش ایده آل است. دندانپزشک شما علائم التهاب یا حفره‌ها را جستجو می‌کند و قبل از قرار دادن آنها را اصلاح می‌کند.


اگر این روش بدون ارزیابی سلامت دهان و دندان شما و اصلاح مشکلات اساسی شروع شود، می‌تواند بر سلامت دندان شما تأثیر منفی بگذارد.


اگر همه چیز مرتب باشد، دندانپزشک شما این روش را شروع می‌کند.


 


قالب گیری از دندان


 


دو مرحله‌ای که در آن دندانپزشک از دهان شما برای عمل لمینت ونیر قالب‌گیری می‌کند. اولین مرحله از قالب‌گیری، ساخت روکش‌های موقت است. به این دلیل که ونیرهای لمینت نسبتاً ضخیم هستند و دندانپزشک شما مجبور است دندان‌های شما را بتراشد تا فضایی برای آنها ایجاد کند.


 


 طراحی لبخند


 


طراحی لبخند موفقیت یا شکست این روش را تعیین می‌کند. ابزارهای پیشرفته برای لبخند طبیعی مورد نیاز است. برای این کار معمولا از یک دوربین به کمک نرم افزار و هوش مصنوعی برای یافتن بهترین لبخند مناسب برای شما استفاده می‌کنند.


دوربین هم از داخل و هم از بیرون دهان شما عکس می‌گیرد. سپس نرم افزار این اطلاعات را برای طراحی روکش‌های لمینت شما استفاده می‌کند. همچنین ویژگی‌های صورت و حرکت طبیعی لب شما را در نظر می‌گیرد تا ببیند پروتز شما چگونه با لب‌ها و حرکت طبیعی صورت شما تعامل خواهد داشت.


این دومین مرحله قالب‌گیری و مرحله‌ای است که در آن ونیرهای لمینت دندان نهایی شما طراحی می‌شود.


جایگزین سنتی این است که پس از پر کردن، داخل قالب را موقت پر می‌کنند. سپس دندانپزشک قالب را به یک آزمایشگاه بیرونی می‌فرستد که ونیرهای لمینت شما را بسازند. کل این روش طولانی است و می‌تواند از ۳ هفته تا یک ماه طول بکشد.


 


 سوهان کردن دندان‌ها


 


برای اینکه روکش‌ها متناسب با دهان شما باشند و ظاهری طبیعی داشته باشند، دندانپزشک باید لایه‌هایی از دندان‌های شما را بردارد. این فرآیند کاملاً بدون درد است زیرا دندانپزشک فقط بافت مرده را برمی‌دارد.


 


 گذاشتن روکش‌های موقت


پس از پر کردن، دندانپزشک شما ونیرهای موقت را در صورتی که لمینت ونیرهای دائمی شما آماده نشده باشند، وصل می‌کند. روکش‌های موقت چندان کاربردی نیستند، اما برای پنهان کردن دندان‌های سوهان شده طراحی شده‌اند.


اگر روکش‌های شما در همان روز به لطف فناوری CAD/CAM آماده هستند، نیازی به پوشیدن روکش‌های موقت ندارید.


 


 ساخت روکش های دائمی


 


در روش جدید از فناوری پیشرفته مانند 3Shape  برای چاپ فوری روکش‌ها استفاده می‌کنند. روش سنتی این است که قالب‌ها را به آزمایشگاهی می‌‌فرستند که ظرف یک ماه کار انجام می‌شود.


 


هنگامی که روکش‌های شما آماده شد، دندانپزشک آن‌ها را روی جلوی دندان‌ها قرار می‌دهد. پس از قرار دادن، دندانپزشک مواد سیمانی را با نور آبی خشک می‌کند.

منبع خبر :