معبد کایلاسا،پر رمز و رازترین سازه سنگتراشی باستانی

معبد کایلاسا،پر رمز و رازترین  سازه سنگتراشی باستانی

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، معبد کایلاسا (Kailasa Temple) در مجموعه الورا (Ellora) و در هندوستان واقع شده است. تکنولوژی ساخت این معبد هیچ گونه شباهتی به ساختمان های هم دوره خود ندارد. معبد کایلاسا، ارتفاعی نزدیک به ۳۰ متر دارد و حدودا دو برابر از ساختمان سنگی پارتنون در یونان بزرگ‌تر است. این معبد نماد نوآوری در هنر معماری به حساب می‌آید که توانسته است این رشته هنری را یک گام جلوتر ببرد. طبق حفاری‌های صورت گرفته، این اثر در دوران حکومت‌داری دودمان راشترکوته ساخته شده است و قدمت آن به قرن هشتم میلادی بازمی‌گردد. در حقیقت این معبد تنها نمونه ای است که در آن، کوه به صورت کامل از بالا تراشیده شده تا شکل نهایی خلق شود. در اینجا از تکنیک «تراش از یک سنگ یکپارچه» استفاده شده که منحصر به همین مکان است.

 برخلاف سایر ساختمان‌های سنگی که الگوی‌های منحنی یا مجسمه‌های سنگی زیادی دارند، ‌معبد کایلاسا از بالا به پایین ساخته شده و تنها ابزار به کار رفته در ساخت آن تیشه و مته بوده است. سازندگان آن ابتدا از نوک قله کوه شروع به کندن، یا به‌عبارت بهتر ساختن سقف‌های فوق‌العاده زیبا و البته پیچیده کردند، سپس ستون‌های این معبد را تراشیدند و بعد به سراغ مجسمه‌های فیل شکل آن رفتند؛ مجسمه‌هایی که تمام جزییات ظاهری یک فیل واقعی را در خود دارند. حتی کف این معبد هم از سنگ تراشیده شده است و بخشی از زمین نیست؛ سنگی یک دست و صیقلی به اندازه ۸۲ در ۴۶ متر. تاریخ‌شناسان تخمین زدند که سازندگان این معبد جادویی، سنگ به‌کار رفته در کف آن را از یک تخته سنگ بزرگ دیگر به وزنی حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ هزار تن تراشیده‌اند.

اما چرا این تکنیک اینقدر خاص است؟ اول از همه اینکه ساخت تیرهایی بلندتر از 30 متر و پردازش دقیق سنگ در این حالت، نیازمند سال ها کار و تجربه است. اما ستون های معبد کایلاسا به گونه ای ساخته شده اند که بخش هایی از کوه از آنها جدا شده است. آیا می توانید تصور کنید که برای ساخت چنین ستون هایی چگونه سنگ را باید از آنها جدا نمود؟ ‏ ‏‏‏ ‏ ‏

این معبد غاری صخره ای در نزدیک شهر اورنگ آباد ایالت ماهاراشترا کشور هند قرار گرفته است. معبد کایلاسا شانزدهمین غار از 30 غاری است که مجموعه غارهای الورا را تشکیل داده اند. الورا یکی از بزرگترین صومعه-معبد سنگ تراشی شده در جهان است که دارای آثار هندو، بودایی و جائین و آثار هنری  مربوط به دوره 600-1000 میلادی است.

در حالی که ساخت و ساز پیرامون این معماری باشکوه هنوز یک رمز و راز است، مورخان بر این باورند که قدمت این بنا به سال 756 تا 773 میلادی می رسد و توسط کریشنا اول پادشاه سلسله راشترکوته ساخته شده است. با این حال، آنچه می دانیم این است که معماری معبدی که به لرد شیوا اختصاص یافته است، نمایانگر قله کوه کایلاش، در رشته کوه هیمالیا است که محل زندگی وی نیز محسوب می شود. روش ساخت غار نیز این معبد را از بقیه جدا می کند. معبد کایلاسا وارونه ساخته شد و از آنجا که جرثقیل وجود نداشت، مردانی با چکش و اسکنه به صورت عمودی به 200000 تن سنگ راه یافتند. صنعتگران با زیارتگاه های جداگانه، مجسمه های بزرگ و ستون های مستقل، هنگام پایین آمدن از طبقه ای به طبقه دیگر، طرح های پیچیده و جزئیات مجسمه سازی را اضافه می کردند.

معبد کایلاسا، و تکنولوژی پررمز و راز ساخت آن

كایلاسا از یك سنگ عظیم تراشیده شده است.این معبد دارای حجاری ها و سنگ تراشی هایی است كه خدایان مختلف هندو مانند لرد شیوا (كه این معبد به آنها اختصاص یافته است)، لرد ویشنو است و تابلوهای موجود در این معبد حتی فداكاران این خدایان را نشان می دهد. در پایه معبد، می توان عناصر تراشیده شده را مشاهده کرد که به نظر می رسد بار معبد پشت خود را حمل می کنند.

معبد کایلاسا، با الهام از کوه کایلاسا، به شیوا اختصاص داده شده است. این بنا مشابه سایر معابد هندو با یک دروازه، یک سالن اجتماعات، یک معبد اصلی چند طبقه احاطه شده توسط مکان های مقدس -که طبق اصل مربع گذاشته شده اند، یک فضای یکپارچه برای طواف و یک گلدسته مانند کوه کایلاش قرار دارد که همه از یک سنگ تراشیده شده است.

از مقدسات دیگری از خدایان هندی که از همین سنگ تراشیده شده اند می توان به این موارد اشاره کرد: گانگا، یامونا، ساراسواتی، ده تصویر از ویشنو، خدایان و الهه های ودیایی از جمله ایندرا، آگنی، وایو، سوریا و اوشا و همچنین خدایان غیر ودایی مانند گانشا، ارداناریشوارا ( نیمی شیوا، نیمی پارواتی)، هاریهارا (نیمی شیوا، نیمی ویشنو)، آناپورنا، دورگا و سایر آن ها.

سطح زیرزمین معبد دارای آثار بی شماری از خدایانی مانند شیوا، وایشناوا و شاکتی است. یک مجموعه برجسته شامل دوازده قسمت از دوران کودکی کریشنا، یکی از عناصر مهم وایسناویسم است. این سازه یک مجموعه معبد مستقل و چند سطح است که مساحت آن دو برابر پارتنون در آتن است. تخمین زده می شود که هنرمندان برای کاوش در معبد سه میلیون فوت مکعب سنگ به وزن تقریبی 200000 تن را برداشته اند.

در فیلم زیر جزئیات بیشتری از این سازه اسرار آمیز مشاهده می کنید: 



معبد کایلاسا،پر رمز و رازترین سازه سنگتراشی باستانی - نیوزین

معبد کایلاسا،پر رمز و رازترین سازه سنگتراشی باستانی - نیوزین

معبد کایلاسا سازه ای عجیب و شگفت انگیز

معبد کایلاسا سازه ای عجیب و شگفت انگیز
معبد کایلاسا،پر رمز و راز ترین سازه سنگ تراشی باستانی

معبد کایلاسا اسرار آمیزترین معبد جهان✈|تریپ - بلیط هواپیما

معبد کایلاسا اسرار آمیزترین معبد جهان✈|تریپ - بلیط هواپیما
معبد کایلاسا،پر رمز و رازترین سازه سنگتراشی باستانی - نیوزین

معبد کایلاسا: ساختاری فناناپذیر با تکنولوژی نامعلوم - لست سکند

معبد کایلاسا: ساختاری فناناپذیر با تکنولوژی نامعلوم - لست سکند
newsin.ir › content › معبد-کایلاسا،پر-رمز-و-رازترین...

پایان والیبال نشسته قهرمانی جهان ۲۰۲۲ در بوسنی: هشتمین قهرمانی ایران ...

پایان والیبال نشسته قهرمانی جهان ۲۰۲۲ در بوسنی: هشتمین قهرمانی ایران ...
معبد کایلاسا،پر رمز و رازترین سازه سنگتراشی باستانی. به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، معبد کایلاسا (Kailasa Temple) در مجموعه الورا (Ellora) و در ...

تیتر جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان

تیتر جدیدترین و آخرین اخبار ایران و جهان
معبد کایلاسا سازه ای عجیب و شگفت انگیز

درگاه ملی خدمات الکترونیکی ایران: صفحه اصلی

درگاه ملی خدمات الکترونیکی ایران: صفحه اصلی
www.alefbatour.com › وبلاگ › گردشگری

پیرمرد پرتغالی و آخرین آرزوی فوتبالی اش؛ رمز صعود در جیب کارلوس

پیرمرد پرتغالی و آخرین آرزوی فوتبالی اش؛ رمز صعود در جیب کارلوس
معبد کایلاسا یکی از عجایب هفتگانه جهان است و در غارهای الورا در هند ... ماهاراشترا و حتی یکی از پر بازدیدترین مکان های هند است و مسافران از ...

معرفی آثار سنگی - راد استون

معرفی آثار سنگی - راد استون
رازترین
منبع خبر : iribnews.ir